(Incís: per simplificar, deixaré les demografies que puguin ser temàtiques fora, així
com el kodomo.)
En circumstàncies ideals, les demografies del manga serien
innecessàries. Ai las! Malauradament, no vivim pas al País de la Piruleta, sinó
en un món masclista1.
Fem primer un cop d’ull a la història japonesa del manga. D’on li vénen
les demografies? Doncs de les revistes infantils fundades als darrers anys del
segle XIX i als primers del segle XX. Al principi, no duien cap còmic, sinó
il·lustracions, contes, passatemps... Mica en mica, van anar-hi introduint
l’art seqüencial: ara una pàgina autoconclusiva aquí, ara una tira humorística
allà, fins que es va arribar a la creació de revistes exclusivament de manga o
on aquest contingut n’era el principal.
La més antiga de les revistes que mencionava de la qual tinc constància
és la Shōnen Sekai. Fundada al 1895, en un principi anava dirigida a la
infància en general. Sí, malgrat el “shōnen” del títol, ja que aleshores aquest
era un terme unisex i recollia una franja d’edat que no arribava a
l’adolescència. Així i tot, a la pràctica, el contingut de la revista anava
dirigit a nens (masculí específic). Ai, ves qui ho havia de dir. Bé, tota la revista, tret d’una secció anomenada Shōjoran, dirigida a nenes/noies.
Quina novetat. Les engrunes per a les nenes.
Ja a principis de segle XX, es van fundar revistes dirigides exclusivament a noies: la
Shōjokai (fundada al 1902), la Shōjo Sekai (al 1906, com a escissió de
la secció Shōjoran de la revista Shōnen Sekai), la Shōjo no Tomo
(al 1908), la Shōjo Gahō (al 1912) i la Shōjo Club (al 1923), entre
altres. Aquestes revistes eren d’oci i s’empraven per adoctrinar les seves
lectores en valors patriarcals (sobretot pel que fa als objectius vitals: es
remarcava com d’important era esdevenir una bona esposa i mare).
Shōjo no Tomo, il·lustració del Jun’ichi Nakahara |
Fins als anys 50,
aquests inclosos, la gran majoria de mangakes eren homes. Gairebé tots els
homes mangakes preferien dedicar-se al shōnen que al shōjo, així que la balança
estava descompensada. És evident que qui podia triar eren els veterans. Els
novells, per contra, si volien poder optar a fer shōnen, molts cops havien
d’utilitzar el shōjo com a trampolí.
Aquesta dinàmica va
finalitzar amb l’entrada amb força de dones mangakes al shōjo als anys 60.
Posteriorment, van néixer el seinen (finals dels 60) i el josei (principis dels
70).
Així, tenim una
gran tradició dels anys 60 i fins a l’actualitat de dones fent còmics pensats
per a nenes, noies i dones. Obres que, per molt problemàtiques que puguin ser2,
tenen com a subjecte absolut les nenes, les noies i/o les dones. Històries de
totes menes3. A quants altres llocs passa això?
Comparem-ho amb el
còmic estadunidenc i el francobelga, els quals ostenten una trajectòria
considerable. Existeix aquesta cultura a llur si? Rotundament, no. ¿Des de quan
sobretot s’ha publicat de manera no anecdòtica (tot i que bastant per sota del
desitjable, encara) a Estats Units còmic d’allà fet per dones i pensat per a
nenes, noies o dones? Des que les dones que van créixer veient Sailor Moon
i companyia van començar a fer còmic. ¿T’adones que gràcies a les demografies
japoneses ja no tenim només el mercat japonès, sinó l’estadunidenc amb obres
que les dones podem llegir i veure’ns-hi ni que sigui un pelet reflectides?
Amb el francobelga
no hi puc aprofundir gaire més perquè no el conec gens, però pel que fa al
manganyol4, incloent-hi les autopublicacions, l’àmplia majoria de gent
que crea són dones. Moltes d’elles van créixer amb animes com Utena, Marmalade
Boy, Sailor Moon o Sakura, la Caçadora de Cartes.
Si deixem enrere el
còmic, a Occident, la pràctica totalitat dels productes culturals estan fets
per homes i dirigits a un públic masculí5, però volent-nos fer
creure que el producte en qüestió és per a tothom. Quan, de tant en tant, s’ha
fet un producte clarament pensat per a nenes/noies/dones, ha hagut de carregar
amb l’estigma de cursi, patètic, etc. I això és perquè encara a dia d’avui se
segueix tractant allò masculí com “l’universal” i allò femení com “una
imperfecció del masculí que cal tolerar, quin remei”6.
Trobo que decidir
de sobte deixar de parlar les demografies és silenciar el problema. Ergo, no és
una solució; al contrari. És fer el problema més gran encara. ¿Si ja no hi ha
demografies, si tot són gèneres, això farà que ens arribin més shōjoseis fins a
assolir una proporció digna? ¿O només servirà perquè així ja no es pugui
preguntar ni demanar per shōjoseis perquè “tot això ja ho tenim superat”? Jo
opto per la segona opció.
Si avui al Japó li
treus les demografies, si avui a Occident deixem de lluitar per aconseguir la
representació femenina que ens mereixem, els productes fets per dones i
dirigits a nenes, noies i dones estan condemnats a quedar en absoluta minoria.
Així que sí, la
creació de les demografies parteix d’una base sexista. Però, d’altra banda,
gràcies a això hi ha un munt d’obres i creadores que altrament no haurien pogut
existir. No ho podem passar per alt i encara hi ha massa masclisme al món com
per fer el canvi.
1. I moltes altres
porqueries, però les demografies japoneses se centren sobretot la dicotomia de gènere
femení-masculí i és, doncs, en aquest eix d’opressió que baso la meva anàlisi.
2. Sempre es parla de com el shōjo conté masclisme, però del masclisme del shōnen i seinen, més enllà del fanservice descarat, mutis.
3. Per molt que hi hagi qui s’entesti a fer creure que el shōjosei és tal cosa i d’aquí no se’n pugui sortir.
4. “Casualment”, la vessant més menyspreada del còmic espanyol professional. I això que hi ha molt de nivell.
5. I això que en els darrers anys la cosa s’ha equilibrat una micarrona, però encara queda molt de camí per fer.
6. Normalment, per a això veig l’eufemisme “l’altre”.
2. Sempre es parla de com el shōjo conté masclisme, però del masclisme del shōnen i seinen, més enllà del fanservice descarat, mutis.
3. Per molt que hi hagi qui s’entesti a fer creure que el shōjosei és tal cosa i d’aquí no se’n pugui sortir.
4. “Casualment”, la vessant més menyspreada del còmic espanyol professional. I això que hi ha molt de nivell.
5. I això que en els darrers anys la cosa s’ha equilibrat una micarrona, però encara queda molt de camí per fer.
6. Normalment, per a això veig l’eufemisme “l’altre”.