dissabte, 28 de desembre del 2019

Top 10 de mangues de 2019


Entraran en aquesta classificació mangues que hagi llegit per primer cop durant aquest any, ja sigui totalment o parcial.

Enguany no he llegit tants toms nous com l’any passat. Tant perquè he consumit menys tankōbons (321 contra 431), com perquè he fet moltes relectures. Durant el 2019, la gran majoria de noves lectures han sigut satisfactòries. Òbviament, sempre em topo amb alguna brossa immunda, però bé, no he vingut a parlar d’això.

Sense més preàmbuls, heus aquí el meu top 10 de mangues del 2019:

M’he reencarnat en la dolenta d’un otome...
1) M’he reencarnat en la dolenta d’un otome i ara faci el que faci tinc els dies comptats (Otome Game no Hametsu Flag shika nai Akuyaku Reijou ni Tensei shite shimatta..., Satoru Yamaguchi i Nami Hidaka): Sí, estàs llegint bé. Primer lloc per a una adaptació d’una LN d’un isekai de reencarnació. Jo. Amb aquesta obra se m’han caigut els prejudicis. Després de mil i una obres misògines (i altres porqueries) d’aquesta temàtica, m’he topat amb una que no només em fa el pes, sinó que m’enamora.

De què tracta? La protagonista, col·legiala de 17 anys, mor. Es reencarna en una noble i als 8 anys recupera els records de la seva vida passada. Així s’adona que és la malvada de l’otome que estava jugant abans de morir i sap que, si no canvia d’actitud, té el futur fumut.

Divertidíssima, amb una protagonista que, irònicament, està massa preocupada per sobreviure com per pensar en l’amor i amb qui (per fi!) em puc identificar com a fan del manganime. Parodia un seguit d’elements dels otomes, així que és recomanable posar-s’hi un cop hagis jugat a algun. Ja friso per veure com serà l’anime i si el donarà a conèixer millor per Occident.

2) L’Harem Shōgunal (Ōoku, Fumi Yoshinaga): He aconseguit acabar-ne la relectura i consumir-ne el volum 15! Aquest manga m’encanta, però val a dir que és un pelet feixuc. Gràcies a haver-lo tornat a llegir, he pogut apreciar encara millor l’obra de manera global i fixar-me millor en l’evolució dels personatges. Ara, sempre em passa el mateix: quan començo a creure que clama per al final, pam! L’autora innova. Un cop més. Com s’ho fa?

3) L’imperi de Saint Alice (Saint Alice Teikoku, Suzue Miuchi): Un manga ambientat a un institut on ocorren tot un seguit d’esdeveniments surrealistes amb pirates, lladres romàntics, bruixes, plantes carnívores, etc. A més, es tracta d’un yuri setanter i va resultar tota una sorpresa, ja que no surt a cap llista de les típiques en anglès o castellà. Llàstima que té tota la pinta que el van cancel·lar. La meva obra preferida de la mangaka.

L’Harem Shōgunal
4) El peix irisat (Nijiro no Hirame, Fuyumi Sōryō): Mentre els editors espanyols es neguen a publicar res d’aquesta destacada comicaire, jo segueixo recolzant-ne les edicions estrangeres. La que ens ocupa és una història curta que tracta sobre la llibertat al món de l’art amb una pinzellada de crítica al masclisme. Es troba dins del recopilatori Sol maleït (Taiyō no Ijiwaru).

5) Vers els núvols del nor-noroest (Hokuhokusei ni Kumo to Ike, Aki Irie), més conegut per aquí com Sigue las nubes al nornoroeste: Sí, jo, altra vegada. Com pot ser que m’agradi una sèrie amb un fanservice tan descarat? Bé, primer admira’n les portades. Dignes de ser a l’exposició permanent d’una pinacoteca. Segon: el tom dos! Ai, quin senyor tom! És una meravella. Es desconnecta de pràcticament tot el que es planteja al número u. Passa a ser un altre manga on se’ns mostra l’amistat, un dia a dia relaxat i la bellesa d’Islàndia. Una delícia. Art seqüencial amb totes les seves lletres. Et crida l’atenció aquest manga? Doncs comença pel segon volum i, si t’agrada, llavors llançat ja a per la resta.

6) Històries de Núvies (Otoyomegatari, Kaoru Mori), més conegut per aquí com Bride Stories: el seu dibuix continua fascinant-me. Quin nivell de detall! Per cert, tant el d’aquesta sèrie com la del punt anterior, sobretot pel que fa al traç dels paisatges, els trobo molt similars. A destacar del volum que hem vist aquest 2019 per aquí l’equilibri que es mostra entre l’ésser humà i la natura.

7) Diari d’una ciutat costanera (Umimachi Diary, Akimi Yoshida): fineixo una sèrie costumista que sento molt, molt real i ho percebo amb estranyesa. Com pot ser que acabi allò que no té fi? Un volum de comiat tan intimista com sempre. Entre altres, tracta la manca de comunicació en parella per intentar deixar-li espai a l’altra persona. I és que costa tant trobar l’equilibri en les relacions humanes!

L’imperi de Saint Alice
8) La Takagi em fa la punyeta (Karakai Jōzu no Takagi-san, Sōichirō Yamamoto), més conegut per aquí com Takagi-san, experta en bromas pesadas: una sèrie tranquil·leta, on “no passa res”. M’encanta el seu to desenfadat i la seva tendresa. Senzilla i divertida. M’agraden molt els dos personatges principals.

9) L’Ulna a sa Torreta (Jūza no Ulna, Tōru Izu), més conegut per aquí com Ulna en su Torreta: si el tom #4 em va posar indecisa respecte a aquesta sèrie, amb el #5 m’he adonat que el #4 estava bé així. Una sèrie d’intriga i de crítica social, amb una protagonista molt humana.

10) El país de l’or i el país de l’aigua (Kin no Kuni Mizu no Kuni, Nao Iwamoto), més conegut per aquí com País del Oro, País del Agua: un tom únic sobre política que transcorre en un món inventat. Una passada perquè a més l’autora hi afegeix uns protagonistes que es fan estimar i un humor molt peculiar. Llàstima que la versió que he llegit contingui cosetes que em xerriquen.






Mencions d’honor (sí, repeteixo la triple trampa de l’any passat):

I) Les noies miraculoses (Miracle Girls, Nami Akimoto): un clàssic del manga que quan es va publicar per aquí va passar sense pena ni glòria. No només això sinó que arrel que se’n donessin els toms per esdeveniments diversos la gent li va agafar una tírria descomunal i injustificada, fruit de la misogínia. No veureu aquest odi per seinens fets per homes i protagonitzats per personatges masculins els volums dels quals van repartir-se de la mateixa manera durant la mateixa època.

Les noies miraculoses
I què em sembla destacable d’aquest manga? Doncs és una obra sobre dues bessones amb poders que s’estimen com a germanes, que viuen aventures i que tenen uns interessos romàntics decents. Potser no resulti la mar d’additiva, però és una lectura agradable i entretinguda.

II) Ecos (Echoes, Ayumi): un còmic protagonitzat per un noi trans que no se centra només en el fet de ser trans, sinó sobretot en el bàsquet i en els sentiments que li va despertant una companya d’equip. El món necessita més obres així. Si no la poso en el top 10 és perquè tot i que el dibuix és sublim, a la narració li pesa la inexperiència de l’autor.

III) La crisàlide que tenim per uniforme (Mayu, Matō, Yuriko Hara): un yuri tipus Class S de tota la vida... si no fos per aquest fetitxisme amb els cabells. Em va deixar molt descol·locada i això que ja hi anava avisada. La sorpresa de l’any. El destaco aquí per la tasca titànica de dibuixar tantes noies amb el cabell tan llarg i pel seu toc d’originalitat.