Durant aquestes
darreres setmanes he estat immersa en la lectura de Fènix (Hi no Tori), un
clàssic del manga elaborat pel celebradíssim Osamu Tezuka. Molta gent qualifica
aquest còmic d’obra mestra i universal de la condició humana. Fins i tot, es
diu que és el millor manga del Tezuka. No entenc res. Sembla benbé el conte d’El vestit nou de l’Emperador.
Tot i que estic
prou familiaritzada amb l’obra del Tezuka, m’esperava que Fènix fos una lectura amb molta substància i difícil de digerir. D’alguna
manera, il·lusa de mi, donava per fet que l’autor s’hauria capbussat en diversos
tractats de filosofia sobre la vida i la mort i que això es veuria reflectit a Fènix. Però no. Tot just es passa de
puntetes per l’existencialisme de la vida humana. Massa poca teca per tantes
pàgines.
Universal? I un bé
negre amb potes rosses! Què té aquesta obra d’universal? Fènix disposa d’una perspectiva marcadament japonesa, masculina i
cisheterosexual*. La qual cosa no hauria de ser necessàriament dolenta de per
si**, però que no m’ho venguin com a universal. Aquest còmic és una relectura
de la història japonesa i invenció del seu futur. Tot imaginat des dels ulls d’un
senyor japonès i cisheterosexual sense gaires ganes d’anar més enllà de la seva
experiència vital.
Els personatges
resulten extremadament plans. Això es veu agreujat degut a què l’obra es
divideix en diverses sagues corresponents a diferents èpoques. Pocs personatges
apareixen a més d’una saga. De tota manera, a molts altres mangues curts hi ha
personatges amb ànima, així com amb una evolució creïble. En canvi, a Fènix, els personatges es troben més
aviat al servei de la trama, la qual resulta lleugera, avorrida i plena de
forats i trampes de guió. I si els personatges femenins, com a regla general,
figuren com un complement dels masculins, aquests tampoc són pas una bicoca,
que diguem. No hi ha cap personatge destacable. Per la seva banda, la fènix,
que en teoria és una mena de deïtat perfecta, ostenta un fotimer de
contradiccions, també en favor de la trama.
Teòricament, el
principal atractiu de l’argument és una experimentació que consisteix en
començar per una era molt passada, saltar a una era molt futura, saltar a una
era passada una mica més propera, saltar a un futur una mica més proper i així
fins a arribar al “present” (a l’actualitat, ens trobem ja al futur, segons la
perspectiva de l’obra). Em sembla una bona idea, però no m’agrada com s’executa.
Primer: els enllaços entre eres són molts cops fantasiosos i elevadament
masclistes (es dóna a entendre que les dones no transmetem cap mena d’herència
genètica). Segon: es nota molt que no hi ha una clara planificació. I així es
fa servir un recurs gastadíssim per fotre amb calçador una època que a l’autor
se li havia oblidat posar amb anterioritat, que és quan tocava. Vaja, que es
carrega la seva pròpia narrativa d’una manera bastant matussera. Per no parlar que va reiniciar dues sagues. Tercer: en
general, la trama és molt avorrida. L’única saga que em va mantenir enganxada
va ser Espai, que només dura mig
volum i és especialment misògina. Per si tot això no fos poc, l’argument ostenta
un munt d’errors i contradiccions. Un exemple: hi ha a qui es considera que
comet un gran pecat “només” per intentar matar una persona i, en canvi, gent
que mata i viola a mans plenes simplement se la considera “mala persona”.
Les úniques
concessions que li puc fer a aquest manga són la narració i el dibuix. Si en
alguna cosa es destacà realment el Tezuka, fou en el domini de les vinyetes.
Tot transcorre amb fluïdesa i el tempo està, en general, molt ben dut. El
dibuix em sembla lleig, sí, però és clar, dinàmic i expressiu.
Com a cirereta del
pastís, l’edició d’aquí està carregada de pífies:
- La traducció, a joc amb la ideologia del Tezuka, és molt masclista. Per exemple: a diverses entitats femenines, se les tracta en masculí. Així, una lleona és tractada de lleó i hom es refereix a l’Amaterasu com si fos un déu i no una deessa***. I aquests són només dos casos. N’hi ha més. I després hi ha un cop en què s’utilitza una tirallonga en gènere neutre per fer referència a dos homes i que no fa més que dificultar la lectura. Una vegada, a més, es parla en singular quan hauria de ser plural pel context que donen els dibuixos. En dues ocasions, els flaixbacs d’escenes que ja s’han vist al manga, no coincideixen amb els textos dels diàlegs originals. I es fa un “just according to keikaku” com una casa de pagès. A part de les errades en si, també m’altera bastant que sovint s’utilitzi un llenguatge impropi per a segons quins personatges (una nena de 3 anys diu “añicos” i algú de 17, “hirsuto”), així com la redacció de frases encartonades que trenquen el ritme de lectura.
- Pel que fa a la retolació, aquesta en general és correcta, però també té ficades de peus a la galleda, com el canvi de textos entre vinyetes en alguna ocasió o no esborrar del tot el japonès com a mínim un cop. A més de la mandra que denota que certa bafarada on hi ha una operació matemàtica no es re-retoli perquè conjunti amb la tipografia imperant. I hi ha rètols molt lletjos. Retolar implica haver-se d’adaptar i no fotre la primera tipografia que trobis.
- Això no sé de qui és culpa, però el cas és que hi ha DOS volums que a la contraportada tenen el títol d’una saga que no engloben.
Qui em
conegui potser se sorprendrà que m’hagi llegit sencera aquesta brossa immunda.
Jo, que defenso no perdre el temps i els diners amb obres que no valen la pena.
Tot plegat és una conspiració de Planeta, que ho sapigueu. Si Fènix s’hagués editat en volums de 10-12
€, probablement me n’hauria comprat el primer i, en topar-me amb tal porqueria,
me n’hauria desfet i oblidat. Però clar. És Planeta editant un còmic de culte.
Havia de fer una edició de 25 € el volum... d’un total de 12 volums****... d’una
obra incompleta degut a la mort prematura del seu autor. Un panorama bastant
descoratjador. I més si li sumes que com que és una edició suposadament de luxe,
té unes portades horriblement insípides i està publicada en format “enciclopèdia”:
ergonomia zero i li has de dedicar un espai preciós en detriment de moltíssims
altres còmics. Així és com em vaig negar a adquirir Fènix al seu preu original i vaig esperar a trobar algú que se’l
vengués sencer per la meitat. Va ocórrer. Com que, havent-ne llegit el primer
tom, ja tenia la resta dels volums a casa i el meu esforç econòmic i físic m’havia
costat, doncs em vaig dir que, ja posats, llegiria l’obra sencera i la
criticaria a plaer. Cal desmitificar obres tan rematadament idealitzades!
Conclusió: Fènix ni és una obra mestra, ni és
universal, ni la seva darrera edició publicada per aquí és de luxe, per molt
aparent que sigui. Ah! I que he tingut prou del Tezuka per, com a mínim, 5
anys!
*Que sí, que hi ha
la versió de la revista Shōjo Club,
destinada a un públic femení infantil i ambientada als antics Egipte, Grècia i
Roma, però aquesta no deixa de ser tot just un esbós del que realment el Tezuka
volia a dur a terme. És a dir: el manga Fènix
dirigit a un públic més adult (i masculí), que ocupa els 11 primers volums de l’edició
de Planeta. És aquest realment el manga que gaudeix de l’estatus d’“obra mestra
perquè tothom ho diu i punt” i no pas els seus prototips. A més, val a dir que
quelcom de la protagonista de la versió shōjo se’n ressalta constantment la
seva bellesa, com si només valgués per això, i que la saga d’Egipte és
elevadament racista degut a la decoloració de la pell de tots els seus personatges.
**Tot i que sí que
ho és degut al seu elevat nivell de masclisme i cisheteronorma.
*** Caram! Si en un cas com aquest, et fot mandra mirar el gènere poses la paraula “deitat” i quedes la mar de bé. Però clar, com a Sol no es menciona directament el nom de l’Amaterasu, donarem per fet que es tracta d’una entitat masculina.
*** Caram! Si en un cas com aquest, et fot mandra mirar el gènere poses la paraula “deitat” i quedes la mar de bé. Però clar, com a Sol no es menciona directament el nom de l’Amaterasu, donarem per fet que es tracta d’una entitat masculina.
****Però realment
són 11 volums, ja que el dotzè és un extra que inclou els prototips del venerat
manga publicats a les revistes Manga Shōnen
i Shōjo Club.