Títol original: Doll (ドール)
Autora: Fuyumi Sōryō
Revista: Bessatsu Friend
Editorial: Kodansha
Any: 1995
Demografia japonesa: Shōjo
Gèneres: Romanç, drama,
competitivitat
Nombre de volums: 1
Edicions fora del Japó: Itàlia (Doll)
Amb el que m’agraden
Sàbat Etern, Cesare i el primer volum de Mart,
és inevitable que arrambi amb tot el material de la Fuyumi Sōryō. I així és com
em vaig fer amb Nina, una obra menor
d’aquesta gran autora.
Nina s’ambienta als Estats Units
i tracta sobre la ballarina Muriel, una noia blanca i rossa amb gran talent però que fa temps que no practica. Així i tot, guanya per golejada la
primera audició a la qual es presenta. Queda ràpidament decidit que serà una dels
protagonistes a l’obra Nina.
Aquesta història es
composa de dos capítols i es nota prou com el segon és un allargament per arribar a tenir prous pàgines per compilar el còmic en un volum. De tota manera, en aquest darrer es toca molt la
dependència emocional excessiva en parella i això sempre és un plus. El que no
m’agrada del tot és com s’encara el tema (sobretot, a través de la gelosia típica tòpica).
Hi ha un aspecte de Nina que em fa especial ràbia. Els
seleccionadors ja tenen una candidata que se sap a la perfecció el paper i que
coneix sobradament el que seria el seu company: la Page. Però clar, la Page és
negra i no pot dur a terme un paper de delicada nina... perquè és negra (no es
diu clarament, però es dóna a entendre). Tenint en compte que la feminitat està
definida a nivell global segons criteris blancs i que això afecta fortament,
entre altres països, els Estats Units (lloc on es desenvolupen els fets), el
Japó (lloc on s’ha criat l’autora) i Espanya (lloc on m’he criat jo i d’on és
la majoria del meu lectorat), vegem-ho una mica en profunditat i fins on
em veig capaç d’explicar*.
Des del paradigma blanc, la feminitat blanca és LA
feminitat i això fa que les altres feminitats hi quedin subordinades. Per
començar, l’ideal de bellesa imperant és el de la bellesa blanca i ja intuïm com de
lligades han estat la bellesa i la feminitat al llarg dels segles entre els blancs. Així doncs,
encara que la feminitat i la bellesa blanques ens fotin a les blanques, més ho
fan a les dones de color. D’aquesta manera, a les dones negres, se les percep des de
la norma com menys femenines degut a la pell més fosca i a uns trets que s’allunyen
de la suavitat típicament blanca. I aquí, “menys femenines” no s’interpreta només com “més masculines” (que també), sinó “menys humanes” (i, per tant, “més
animals”) o, fins i tot, “monstruoses”. A l’imaginari col·lectiu, es té a les
dones negres per “bèsties salvatges insaciables de sexe” quan són els homes
blancs qui les han violat constantment durant segles. Per tant,
negar-li la feminitat (i la delicadesa femenina) a les dones negres és quelcom
que les deshumanitza i cosifica... i les converteix en un fetitxisme, cosa que
encara les deshumanitza i cosifica més. Un peix que es mossega la cua. Més informació aquí. Ja que
estem en el tema: mentre que la supremacia blanca percep les negres com menys
femenines, a les asiàtiques de l’extrem orient se les percep com
ultrafemenines: més pàl·lides que moltes blanques i més menudes i se’ls atorga la fama de
ser molt submises. Tot plegat fa que des del racisme i el
masclisme, a
les dones asiàtiques se les vegi especialment vulnerables i infantils.
Des de les cultures de la violació i de la pedofília, això n’augmenta l’atractiu.
Aquí radiquen llurs cosificació i fetitxització.
La narració de Nina, en
general, està ben duta. El dibuix no és tan maco com l’actual de l’autora, però
les escenes de ball són dinàmiques i estan molt ben il·lustrades.
L’edició italiana
és petita i prima, sense sobrecobertes i emmirallada.
Ho recomano? A
veure’m... és entretingut, però no aporta gran cosa i conté un racisme que resulta d’allò més nociu.
Només t’ho recomanaria si ets molt fan de l’autora i tenint present el que critico
al llarg d’aquesta entrada.
Nota global: 5/10
*Si us plau, si
algú de color veu que l’he cagada en alguna cosa, que no dubti en corregir-me.
(Això ho faig amb la millor de les intencions i dirigint-me a un públic majoritàriament blanc. No pretenc alliçonar a gent racialitzada.)
(Això ho faig amb la millor de les intencions i dirigint-me a un públic majoritàriament blanc. No pretenc alliçonar a gent racialitzada.)