Aquesta és una
anàlisi profunda dels animes d’Utena
i Madoka Magica, pel·lícules
incloses. Per tant, en conté ESPÒILERS.
Quan vaig veure Madoka Magica, ja vaig percebre que beu molt d’Utena. Hi haurà coses que siguin meres casualitats, però d’altres canten prou.
1) Prínceps i princeses:
1.1)
La corrupció de la “princesa”: a Utena,
es deixa constància que les noies que no poden o no volen ser princeses,
esdevenen bruixes. A Madoka Magica, les magical girls que ja no poden més, es converteixen en bruixes.
1.2)
La figura de príncep: sobretot en la seva vessant salvadora. La Utena vol ser
un príncep perquè se li diu que és l’única manera de salvar la Himemiya. La
Miki esdevé príncep en guarir-li el braç al Kamijo.
2) Amor principal entre una noia mortal i una
d’immortal: A Utena, la Utena i
l’Anthy. A Madoka Magica, més
interpretablement, la Madoka i la Homura. Al film, per fi, la Homura
defineix el que sent per la Madoka com “amor”.
3) Contractes d’adhesió: amb part dèbil i
desinformada (els duelistes a Utena i
les magical girls a Madoka Magica) i
part forta que no informa de les implicacions del contracte (l’Akio a Utena i el Kyubei a Madoka Magica).
4) Miracles: tothom persegueix els
miracles (o, més aviat, els propis desitjos irrealitzables), però aquests tenen
un elevat preu. A Madoka Magica, convertir-se en magical girl. A Utena,
revolucionar el món.
5) L’àngel caigut: a part de les princeses
caigudes en desgràcia, també tenim la figura de l’àngel caigut. A Utena, és l’Akio: Déu que acaba
convertit en Llucifer. A Madoka Magica, és la Homura: mentre que al conjunt de
la serie se la pot interpretar com a “bondat egoista”, a la pel·lícula esdevé
“maldat egoista”. Això és degut a què en desafiar el poder diví de la Madoka i
manllevar-li els seus poders, es converteix en un dimoni. Tant se li’n fum que
hi hagi bruixes; el que vol és alliberar la Madoka del seu sacrifici.
6) “Alliberament físic” que acompanya l’alliberament mental: quan l’Anthy és lliure de l’Akio, es treu les ulleres i es deixa anar els cabells. Quan la Homura accepta la veritat de les magical girls, ídem. Això darrer no és un alliberament en sentit literal, però “només ets una mica més lliure quan entens que no n’ets”.
6) “Alliberament físic” que acompanya l’alliberament mental: quan l’Anthy és lliure de l’Akio, es treu les ulleres i es deixa anar els cabells. Quan la Homura accepta la veritat de les magical girls, ídem. Això darrer no és un alliberament en sentit literal, però “només ets una mica més lliure quan entens que no n’ets”.
7) Revolució del món o canvi de les lleis de l’univers:
al darrer capítol es revoluciona el món o canvi de les lleis de l’univers i
se’n veu l’ordre alterat. A causa d’això, la majoria de gent no recorda com era
tot abans que el món/univers fotés tal transformació. A més, la part forta del
contracte d’adhesió li sobta molt que el món/univers es pugui tergiversar
d’aquesta manera. I tot aquest sistema de normes és esberlat des de dins,
ascendint dins del sistema fins a carregar-se’l, ni que sigui en part.
8) Espòilers de la trama que en un primer
visionat passen per alt: s’avança el que passarà per mitjà de certs
recursos. A Utena amb contes,
representacions i petits detalls que es van deixant caure. A Madoka Magica, en un moment determinat
el Kyubei li diu a la Madoka alguna cosa així com “podries convertir-te en una
deessa omnipotent si així ho volguessis”, però el públic creu que exagera.
9) Referència a deïtats cristianes: “Dios”
a Utena i Maria a Madoka Magica.
10) Les cadires buides...: ...que
s’enfoquen més temps del que tocaria si no simbolitzessin res.
11) Els globus: A Utena apareixen a la saga del consell d’estudiants, durant una reunió del mateix. Al film de Madoka Magica, quan la Homura es comença a adonar que quelcom no rutlla. Simbolitzaran alguna mena d’ascenció perillosa?
11) Els globus: A Utena apareixen a la saga del consell d’estudiants, durant una reunió del mateix. Al film de Madoka Magica, quan la Homura es comença a adonar que quelcom no rutlla. Simbolitzaran alguna mena d’ascenció perillosa?
12) Carrega simbòlica: tot i que Madoka Magica no és un anime tan críptic
com Utena, algun símbol recargolat
té. Sobretot pel que fa a les bruixes. Però no només. Encara no entenc per què
a la Madoka se la relaciona amb un unicorn i a la Kyoko, amb una sirena amb els
cabells en forma de bruixa. Potser es fa referència a llurs respectius amors/millors amigues (Madoka Magica és un anime massa ambigu en aquest sentit). La Kyoko estaria enamorada de la Sayaka, a la qual se la relaciona molt amb la Sireneta pel seu sacrifici i ara és una bruixa. L’amor de la Madoka seria la Homura. Els unicorns simbolitzen l’excepcionalitat... i és tota una excepció que una magical girl conegui la veritat rere els contractes i, a més, en tant detall.
13) Miki i blau: això del codi de colors és
ja un tòpic. I que la protagonista s’associï al rosa, encara més. Ara, crec que com a
mínim he de deixar constància que a
Utena hi hagi un noi anomenat Miki Kaoru i a Madoka Magica una noia que es digui Sayaka Miki i que ambdós
tinguin associat el blau.
14) Els “semiponts” de les pel·lis: no sé
com anomenar aquestes construccions. El que més s’hi ajustaria és això. A Utena, es troben a l’ambientació de l’institut.
A Madoka Magica, a la parada dels
autobusos. En ambdós casos serveixen per generar una certa sensació d’irrealitat.
15) Les “bombolles” dels films: simbolitzen la mort. A Utena, van sortint fins que se’ns mostra que és que el Toga havia mort ofegat. A Madoka Magica apareixen al principi, quan es parla de la llei del cicle, el qual es tanca quan les magical girls arriben a llur límit i la Madoka se n’endú l’ànima.
15) Les “bombolles” dels films: simbolitzen la mort. A Utena, van sortint fins que se’ns mostra que és que el Toga havia mort ofegat. A Madoka Magica apareixen al principi, quan es parla de la llei del cicle, el qual es tanca quan les magical girls arriben a llur límit i la Madoka se n’endú l’ànima.