dimarts, 18 de juliol de 2017

Similituds entre els animes d’Utena i Madoka Magica



Aquesta és una anàlisi profunda dels animes d’Utena i Madoka Magica, pel·lícules incloses. Per tant, en conté ESPÒILERS.




Quan vaig veure Madoka Magica, ja vaig percebre que beu molt d’Utena. Hi haurà coses que siguin meres casualitats, però d’altres canten prou.

1) Prínceps i princeses:
1.1) La corrupció de la “princesa”: a Utena, es deixa constància que les noies que no poden o no volen ser princeses, esdevenen bruixes. A Madoka Magica, les magical girls que ja no poden més, es converteixen en bruixes.
1.2) La figura de príncep: sobretot en la seva vessant salvadora. La Utena vol ser un príncep perquè se li diu que és l’única manera de salvar la Himemiya. La Miki esdevé príncep en guarir-li el braç al Kamijo.

2) Amor principal entre una noia mortal i una d’immortal: A Utena, la Utena i l’Anthy. A Madoka Magica, més interpretablement, la Madoka i la Homura. Al film, per fi, la Homura defineix el que sent per la Madoka com “amor”.

3) Contractes d’adhesió: amb part dèbil i desinformada (els duelistes a Utena i les magical girls a Madoka Magica) i part forta que no informa de les implicacions del contracte (l’Akio a Utena i el Kyubei a Madoka Magica).

4) Miracles: tothom persegueix els miracles (o, més aviat, els propis desitjos irrealitzables), però aquests tenen un elevat preu. A Madoka Magica, convertir-se en magical girl. A Utena, revolucionar el món.

5) L’àngel caigut: a part de les princeses caigudes en desgràcia, també tenim la figura de l’àngel caigut. A Utena, és l’Akio: Déu que acaba convertit en Llucifer. A Madoka Magica, és la Homura: mentre que al conjunt de la serie se la pot interpretar com a “bondat egoista”, a la pel·lícula esdevé “maldat egoista”. Això és degut a què en desafiar el poder diví de la Madoka i manllevar-li els seus poders, es converteix en un dimoni. Tant se li’n fum que hi hagi bruixes; el que vol és alliberar la Madoka del seu sacrifici.

6) Revolució del món o canvi de les lleis de l’univers: al darrer capítol es revoluciona el món o canvi de les lleis de l’univers i se’n veu l’ordre alterat. A causa d’això, la majoria de gent no recorda com era tot abans que el món/univers fotés tal transformació. A més, la part forta del contracte d’adhesió li sobta molt que el món/univers es pugui tergiversar d’aquesta manera. I tot aquest sistema de normes és esberlat des de dins, ascendint dins del sistema fins a carregar-se’l, ni que sigui en part.

7) Espòilers de la trama que en un primer visionat passen per alt: s’avança el que passarà per mitjà de certs recursos. A Utena amb contes, representacions i petits detalls que es van deixant caure. A Madoka Magica, en un moment determinat el Kyubei li diu a la Madoka alguna cosa així com “podries convertir-te en una deessa omnipotent si així ho volguessis”, però el públic creu que exagera.

8) Referència a deïtats cristianes: “Dios” a Utena i Maria a Madoka Magica.

9) Les cadires buides...: ...que s’enfoquen més temps del que tocaria si no simbolitzessin res.

10) Carrega simbòlica: tot i que Madoka Magica no és un anime tan críptic com Utena, algun símbol recargolat té. Sobretot pel que fa a les bruixes. Però no només. Encara no entenc per què a la Madoka se la relaciona amb un unicorn i a la Kyoko, amb una sirena amb els cabells en forma de bruixa.

11) Miki i blau: això del codi de colors és ja un tòpic. I que la protagonista s’associï al rosa, encara més. Ara, crec que com a mínim he de deixar constància que a Utena hi hagi un noi anomenat Miki Kaoru i a Madoka Magica una noia que es digui Sayaka Miki i que ambdós tinguin associat el blau.

12) Els “semiponts” de les pel·lis: no sé com anomenar aquestes construccions. El que més s’hi ajustaria és això. A Utena, es troben a l’ambientació de l’institut. A Madoka Magica, a la parada dels autobusos. En ambdós casos serveixen per generar una certa sensació d’irrealitat.