dilluns, 22 de maig del 2017

Similituds i diferències entre els animes d’Utena i Yuri Kuma Arashi

Aquesta és una anàlisi profunda dels animes d’Utena (pel·lícula inclosa) i Yuri Kuma Arashi i, per tant, en conté ESPÒILERS.




Quan al 2015 vaig veure Yuri Kuma Arashi per primer cop, ja hi vaig copsar diverses similituds amb el d’Utena. I també alguna diferència destacable. Ara que els he tornat a veure, tot em resulta encara més obvi. No en va el director n’és el mateix: el Kunihiro Ikuhara.

SIMILITUDS

1) Llocs:
1.1) Escales interminables: A Utena, les que duen al Coliseu dels Duels. A Yuri Kuma Arashi, les que menen al paradís.
1.2) Coliseu dels Duels i el terrat de l’escola Arashigaoka: pastats. En ells s’hi donen enfrontaments i tot un seguit de metàfores aglutinades.

2) Expressions clau:
2.1) “Mitsuketa”: A Yuri Kuma Arashi, el “t/l’he trobat” és un tema que es repeteix molt. A Utena, quan el Miki veu en l’Anthy la seva germana, aquest ho diu, també.
2.2) “Què busques?”
2.3) “Yakisoku no kissu” (El “petó promès”): sobretot apareix a Yuri Kuma Arashi, però a Utena es menciona quan la Utena assiteix a l’obra de teatre.

3) Flors:
3.1) Les flors com a element omnipresent: A Utena, són les roses. A Yuri Kuma Arashi, els lliris. “Utena” vol dir “calze de roses”. “Yuri”, “lliri/s”.
3.2) Els noms de les protagonistes: el nom de la Utena significa “calze de roses”, una flor cabdal per a la sèrie. El cognom de la Kureha significa “camèlia”, la seva flor.
3.3) Les flors negres: A Utena, hi ha roses negres. A Yuri Kuma Arashi, lliris negres. En ambdós casos signifiquen “corrupció”.
3.4) Les tasses: a Utena, hi ha tasses en forma de rosa. A Yuri Kuma Arashi, amb motius de camèlies.
3.5) Flors que es tallen.

4) Animals:
4.1) Ocells: als dos animes, són molt presents i tenen molt de simbolisme. I tant a la pel·lícula dUtena com a Yuri Kuma Arashi surt un aneguet de goma flotant dins duna banyera.
4.2) Metamorfosi d’humanes en animals: a Utena, la Nanami es transforma en vaca. A Yuri Kuma Arashi, la Kureha es converteix en óssa.
4.3) Els animals embogeixen: A Utena, els que ataquen la Nanami. A Yuri Kuma Arashi, els óssos arrel de la tempesta de meteorits.

5) Simbolisme dels contes:
5.1) Ús de la figura de les princeses i prínceps.
5.2) Avançament dels esdeveniments per mitjà de contes (ja siguin aquests llibres o representacions teatrals).

6) Significat ocult a les fotos: a Utena, la de la Utena i l’Anthy donant-se la mà. A Yuri Kuma Arashi, la de la Reia i la Kureha (amb la Ginko amagada) i la de la Reia (amb la Yurika amagada).

7) Ombres reveladores (o les ombres com a mirall): al film dUtena, l’ombra de l’Anthy nua ens mostra la cicatriu del seu pit. A Yuri Kuma Arashi, les ombres de les ósses convertides en humanes molts cops revelen llurs formes veritables.

8) Simbolisme divers:
8.1) La càrrega simbòlica dels penjolls: A Utena, el de la Juri. A Yuri Kuma Arashi, el de la Reia.
8.2) Simbolisme del menjar.
8.3) Els llençols com a símbol de la mort.
8.4) Fons vermell amb ombres per a simbolitzar violència.
8.5) Marcs barrocs.
 
9) Els “zombies”: És a dir, el Mikage i la Yurika. Si t’hi pares a pensar, són dos personatges molt similars.:
9.1) Mentre que l’un podria ser un mort ressucitat, un fantasma o el revifament d’un record*, l’altra és una morta en vida.
9.2) Els dos s’obsessionen amb una persona que els corresponia, però no del tot o no de la manera que els hauria agradat.
9.3) Els dos s’obsessionen amb l’eternitat i la incorruptibilitat.
9.4) Els dos veuen (literalment) la mare en la filla.
9.5) El simbolisme dels sarcòfags (els calaixos de la Yurika no deixen de ser nínxols-sarcòfag) i la mort és molt present a tothora entre ells.
9.6) Cap dels dos té escrúpols a l’hora de matar.

10) Similituds entre les dues protagonistes:
10.1) L’arrogància com a pecat de la protagonista.
10.2) Les dues membres de la parella principal es coneixen de petites, però la protagonista no ho recorda.
10.3) La protagonista és òrfena.

11) Fi del món VS Life Sexy: tenen una certa retirada. Ho controlen tot i es comuniquen quan els ve de gust amb els personatges principals per mitjà de missatges ambigus. Ambdós tenen molt de poder. I són figures que relacionen el sexe amb el poder.

12) Akio VS Yurika: Els dos són adults amb poder en un món d’adolescents on fan abús d’aquest poder i de la confiança que en ells hi ha depositada.

13) La ira social

14) Readaptació de divinitats cristianes: A Utena, Déu. A Yuri Kuma Arashi, Maria.

15) Relacions fraternals complicades, que freguen o arriben a l’incest.

16) Intentar matar una criatura indefensa llençant-la a un lloc perillós dins d’una caixa... i tot per gelosia. A Utena, la Nanami al gatet. A Yuri Kuma Arashi, la Lulu al Milne. (Encara en aquest darrer cas era també pel poder.)

17) Observadors amb prismàtics, binocles o similars: A Utena, el Toga, la Juri i l’Akio. A Yuri Kuma Arashi, el Life Sexy.

18) La importància de les cartes (i malgrat que a les dues obres ja apareixin els mòbils).

19) Els 3 pretendents estúpids: a Utena, els que van rere la Nanami. A Yuri Kuma Arashi, els de la Lulu.

DIFERÈNCIES

20) Reaccions de la societat: La Utena trenca les regles socials i és admirada i reverenciada per la resta de les alumnes. La Kureha trenca les regles socials i experimenta odi i ostracisme per part de les altres estudiants.

21) Mètodes de comunicació de la Fi del Món (cartes i telèfon fix) i el Life Sexy (trucades anònimes al mòbil).

22) Els dissenys: A Yuri Kuma Arashi, s’adeqüen molt més amb l’edat dels personatges.

*No en va, “Mikage” vol dir “honorable ombra” i diversos fans d’Utena s’hi refereixen com una ombra del Nemuro.