Aquesta és una
anàlisi profunda dels animes d’Utena (pel·lícula
inclosa) i Yuri Kuma Arashi i, per
tant, en conté ESPÒILERS.
Quan al 2015 vaig veure Yuri Kuma Arashi per primer cop, ja hi vaig copsar diverses similituds amb el d’Utena. I també alguna diferència destacable. Ara que els he tornat a veure, tot em resulta encara més obvi. No en va el director n’és el mateix: el Kunihiro Ikuhara.
SIMILITUDS
1) Llocs:
1.1)
Escales interminables: A Utena, les
que duen al Coliseu dels Duels. A Yuri
Kuma Arashi, les que menen al paradís.
1.2)
Coliseu dels Duels i el terrat de l’escola Arashigaoka: pastats. En ells s’hi
donen enfrontaments i tot un seguit de metàfores aglutinades.
2) Expressions
clau:
2.1)
“Mitsuketa”: A Yuri Kuma Arashi, el
“t/l’he trobat” és un tema que es repeteix molt. A Utena, quan el Miki veu en l’Anthy la seva germana, aquest ho diu,
també.
2.2)
“Què busques?”
2.3)
“Yakisoku no kissu” (El “petó promès”): sobretot apareix a Yuri
Kuma Arashi, però a Utena es
menciona quan la Utena assiteix a l’obra de teatre.
3) Flors:
3.1)
Les flors com a element omnipresent: A Utena,
són les roses. A Yuri Kuma Arashi,
els lliris. “Utena” vol dir “calze de roses”. “Yuri”, “lliri/s”.
3.2)
Els noms de les protagonistes: el nom de la Utena significa “calze de roses”,
una flor cabdal per a la sèrie. El cognom de la Kureha significa “camèlia”, la
seva flor.
3.3)
Les flors negres: A Utena, hi ha
roses negres. A Yuri Kuma Arashi,
lliris negres. En ambdós casos signifiquen “corrupció”.
3.4)
Les tasses: a Utena, hi ha tasses en
forma de rosa. A Yuri Kuma Arashi,
amb motius de camèlies.
3.5) Flors que es tallen.
4) Animals:
4.1)
Ocells: als dos animes, són molt presents i tenen molt de simbolisme. I tant a la pel·lícula d’Utena com a Yuri Kuma Arashi surt un aneguet de goma flotant dins d’una banyera.
4.2) Metamorfosi d’humanes en animals: a Utena, la Nanami es transforma en vaca. A Yuri Kuma Arashi, la Kureha es converteix en óssa.
4.3) Els animals embogeixen: A Utena, els que ataquen la Nanami. A Yuri Kuma Arashi, els óssos arrel de la tempesta de meteorits.
4.2) Metamorfosi d’humanes en animals: a Utena, la Nanami es transforma en vaca. A Yuri Kuma Arashi, la Kureha es converteix en óssa.
4.3) Els animals embogeixen: A Utena, els que ataquen la Nanami. A Yuri Kuma Arashi, els óssos arrel de la tempesta de meteorits.
5) Simbolisme dels
contes:
5.1)
Ús de la figura de les princeses i prínceps.
5.2)
Avançament dels esdeveniments per mitjà de contes (ja siguin aquests llibres o
representacions teatrals).
6) Significat ocult
a les fotos: a Utena, la de la Utena i l’Anthy donant-se la mà. A Yuri Kuma
Arashi, la de la Reia i la Kureha (amb la Ginko amagada) i la de la Reia (amb la
Yurika amagada).
7) Ombres reveladores (o les ombres com a mirall): al film d’Utena, l’ombra de l’Anthy nua ens mostra la cicatriu del seu pit. A Yuri Kuma Arashi, les ombres de les ósses convertides en humanes molts cops revelen llurs formes veritables.
7) Ombres reveladores (o les ombres com a mirall): al film d’Utena, l’ombra de l’Anthy nua ens mostra la cicatriu del seu pit. A Yuri Kuma Arashi, les ombres de les ósses convertides en humanes molts cops revelen llurs formes veritables.
8) Simbolisme
divers:
8.1)
La càrrega simbòlica dels penjolls: A Utena,
el de la Juri. A Yuri Kuma Arashi, el
de la Reia.
8.2)
Simbolisme del menjar.
8.3)
Els llençols com a símbol de la mort.
8.4)
Fons vermell amb ombres per a simbolitzar violència.
8.5)
Marcs barrocs.
9) Els “zombies”:
És a dir, el Mikage i la Yurika. Si t’hi pares a pensar, són dos personatges
molt similars.:
9.1)
Mentre que l’un podria ser un mort ressucitat, un fantasma o el revifament d’un
record*, l’altra és una morta en vida.
9.2)
Els dos s’obsessionen amb una persona que els corresponia, però no del tot o no
de la manera que els hauria agradat.
9.3)
Els dos s’obsessionen amb l’eternitat i la incorruptibilitat.
9.4)
Els dos veuen (literalment) la mare en la filla.
9.5)
El simbolisme dels sarcòfags (els calaixos de la Yurika no deixen de ser
nínxols-sarcòfag) i la mort és molt present a tothora entre ells.
9.6)
Cap dels dos té escrúpols a l’hora de matar.
10) Similituds entre
les dues protagonistes:
10.1)
L’arrogància com a pecat de la protagonista.
10.2)
Les dues membres de la parella principal es coneixen de petites, però la
protagonista no ho recorda.
10.3)
La protagonista és òrfena.
11) Fi del món VS
Life Sexy: tenen una certa retirada. Ho controlen tot i es comuniquen quan els
ve de gust amb els personatges principals per mitjà de missatges ambigus.
Ambdós tenen molt de poder. I són figures que relacionen el sexe amb el poder.
12) Akio VS Yurika:
Els dos són adults amb poder en un món d’adolescents on fan abús d’aquest
poder i de la confiança que en ells hi ha depositada.
13) La ira social
14) Readaptació de
divinitats cristianes: A Utena, Déu.
A Yuri Kuma Arashi, Maria.
15) Relacions
fraternals complicades, que freguen o arriben a l’incest.
16) Intentar matar
una criatura indefensa llençant-la a un lloc perillós dins d’una caixa... i tot
per gelosia. A Utena, la Nanami al gatet. A Yuri Kuma Arashi, la Lulu al Milne. (Encara en aquest darrer cas era també pel poder.)
17) Observadors amb
prismàtics, binocles o similars: A Utena, el Toga, la Juri
i l’Akio. A Yuri Kuma Arashi, el Life
Sexy.
18) La importància
de les cartes (i malgrat que a les dues obres ja apareixin els mòbils).
19) Els 3
pretendents estúpids: a Utena, els
que van rere la Nanami. A Yuri Kuma
Arashi, els de la Lulu.
DIFERÈNCIES
20) Reaccions de la societat: La Utena trenca
les regles socials i és admirada i reverenciada per la resta de les alumnes. La
Kureha trenca les regles socials i experimenta odi i ostracisme per part de les
altres estudiants.
21) Mètodes de comunicació de la Fi del
Món (cartes i telèfon fix) i el Life Sexy (trucades anònimes al mòbil).
22) Els dissenys: A Yuri Kuma Arashi, s’adeqüen molt més amb l’edat dels personatges.
*No en va, “Mikage”
vol dir “honorable ombra” i diversos fans d’Utena
s’hi refereixen com una ombra del
Nemuro.