Títol original: Sukeban Deka (スケバン刑事)
Autor: Shinji Wada
Revista: Hana to Yume
Editorials: Hakusensha (primera
edició i segona edició, diferents portades) i Media Factory (edició de toms
quasi dobles amb portades dibuixades per algú diferent de l’autor)
Anys: 1976-1982
Demografia japonesa: Shōjo
Gèneres: Drama, misteri, romanç
Nombre de volums: 22 (i una
reedició de 12)
Edicions fora del Japó: Cap, que
jo sàpiga
La Pinxa Detectiva era un dels
tants mangues que tenia pendents de feia la tira. Va ser que a través del primer dorama
que l’adapta que finalment m’hi vaig posar.
El cas del Shinji Wada resulta prou peculiar: mentre que la majoria dels homes mangakes van apartar-se del shōjo a partir dels setanta, ell hi va debutar i s’hi va quedar. Entre les seves obres més conegudes, hi figuren La Pinxa Detectiva i la saga d’Asuka. Arrel de la primera, al Japó va donar-se a finals dels setanta i durant els vuitanta la febre dels mangues d’estudiants gamberres. A més, és molt possible que aquesta obra hagi influït en part en el manganime Utena, la noia revolucionària (Shōjo Kakumei Utena, Be·Papas), tant pel que fa en el personatge principal com en determinats detalls. Sospito que també en beu La preciosa guardiana Marinera Lluna (Bishōjo senshi Sailor Moon, Naoko Takeuchi) i El Detectiu Conan (Meitantei Conan, Gosho Aoyama).
El cas del Shinji Wada resulta prou peculiar: mentre que la majoria dels homes mangakes van apartar-se del shōjo a partir dels setanta, ell hi va debutar i s’hi va quedar. Entre les seves obres més conegudes, hi figuren La Pinxa Detectiva i la saga d’Asuka. Arrel de la primera, al Japó va donar-se a finals dels setanta i durant els vuitanta la febre dels mangues d’estudiants gamberres. A més, és molt possible que aquesta obra hagi influït en part en el manganime Utena, la noia revolucionària (Shōjo Kakumei Utena, Be·Papas), tant pel que fa en el personatge principal com en determinats detalls. Sospito que també en beu La preciosa guardiana Marinera Lluna (Bishōjo senshi Sailor Moon, Naoko Takeuchi) i El Detectiu Conan (Meitantei Conan, Gosho Aoyama).
Les obres del Wada es caracteritzen pel protagonisme de noies fràgils i dures a la vegada que foten bufes a tort i a dret. M’agrada aquesta dicotomia. El Wada no es va limitar a concebre dones fortes mancades de feminitat, sinó que realment va saber entendre el cor de les lectores. Sorprèn com amb obres sense grans pretensions, les protagonistes puguin ostentar tal dualitat. Que no siguin del tot planes. Malauradament, va morir el 2011, amb 61 anys.
La Pinxa Detectiva
tracta sobre la Saki Asamiya, una reclusa d’un reformatori d’extrema seguretat. Un bon dia, una organització policial li ofereix un pacte: a canvi de treballar per ells de franc, evitarà la mort de la seva mare, que es troba al
corredor de la mort. Així, complota per escapar-se del reformatori (i ho fa de
manera espectacular) per començar la seva nova vida de “pinxa detectiva”.
Lluitarà amb un potent io-ió com a arma.
M’esperava que aquesta obra fos bastant carca i tot i que té determinades coses que no m’agraden gens (com el personatge del Sanpei Nowaki), el balanç general resulta prou positiu. Començant per la Saki, una protagonista molt inspiradora, i continuant per tot un seguit de crítiques que fa l’obra, com la massificació a les aules, el mal repartiment de la riquesa, el classisme, l’abús de poder... A més de mostrar-nos tot un seguit de contradiccions humanes que fan més profunds els personatges (en especial, la Saki i la seva mare).
Pel que fa al
safisme, fins on he arribat jo, sobretot es fa patent en què dues malvades (la
directora del reformatori i la Remi Mizuchi, l’antagonista principal) són
lesbianes. Aquest lesbianisme es mostra molt lligat a llurs malèvoles
mentalitats. Com a safisme mostrat d’una manera més amable, només hi ha
subtext.
L’ojō-sama que obnuvila les noies de cursos inferiors acompanyada de les seves sequaces. |
La narració és en
general molt fluïda i, de tant en tant, hi ha pàgines per a treure’s el barret.
El dibuix en general és molt bo i expressiu. A vegades, resulta impressionant la seva profunditat, que absorbeix el públic de mala manera. L’única pega que hi veig és que hi ha cops que el io-ió de la Saki sembla més aviat un dorayaki.
El dibuix en general és molt bo i expressiu. A vegades, resulta impressionant la seva profunditat, que absorbeix el públic de mala manera. L’única pega que hi veig és que hi ha cops que el io-ió de la Saki sembla més aviat un dorayaki.
Mentre que el manga
és més atrevit que el primer dorama tant en el bon sentit com el dolent i, per
tant, cadascuna de les dues obres té llurs alicients, les oves són
fastigosament morboses i se salten el més interessant de tot. Vaig durar només
els primers minuts.
Ho recomano? Sí! És un manga d’acció
que combina molt bé les aventures amb el desenvolupament de personatges. Té
alguna cosa carca, però també un seguit d’aspectes plantejats amb una òptica
sorprenentment moderna. I la protagonista és meravellosa.
Nota global: 7,9/10 (Havent-ne
llegit, aproximadament, els set primers volums.)