dijous, 1 d’octubre de 2015

Ficòmic i les llistes del XXI Saló del Manga



Podria dir que Ficòmic no deixa de sorprendre’m, però mentiria. Més aviat, Ficòmic no deixa d’horroritzar-me amb les seves conductes gens professionals. Ja aviso: l’entrada va carregadeta de bilis. No puc suportar tanta manca de professionalitat junta. I menys, si és masclista. De mi que no demani respecte algú que me’l falta. I així i tot m’he contingut amb les paraules malsonants.
                                                                                                                       
Enguany, les llistes de candidats de premis al Saló del Manga tornen a ser un despropòsit.

Vegem primer de tot la llista base, en la seva versió en català:


En faig una transcripció, posant-hi números al davant, que després ens seran útils:
1) Millor Shonen Manga (manga d’aventures)
2) Millor Shojo Manga (manga de noies)
3) Millor Seinen Manga (manga per a adults)
4) Millor Kodomo (manga infantil)
5) Millor manga d’autor espanyol
6) Millor autor viu de manga de qualsevol gènere i època
7) Millor sèrie o pel·lícula d’anime emès a Espanya
8) Millor DVD o Blu-ray d’anime
9) Millor fanzine manga

Aquest llistat està carregat d’errors. Vegem-los, de més greu a més lleu segons el meu criteri:
I) No hi ha categoria de josei. Malgrat que se n’ha publicat. Se’ls en fot la demografia dirigida per antonomàsia a les dones.
II) No hi ha categoria de BL. Tant els és tot plegat.
III) El seinen no és una demografia per a adults, sinó per a homes adults (normalment, a més, va dirigida a japonesos d’ètnia japonesa cisheterosexuals i que no passen dels 40 anys). Dient-ho com ho diuen, sembla que hi incloguin la totalitat dels adults (homes, dones i altres adults; perdoneu-me el binarisme en deixar-me la resta d’adults a partir d’ara, però anar més enllà ja és massa per a Ficòmic). Això pot llegir-se de dues maneres:
         a) Les dones els importem tan poc que passen de nosaltres (i del josei i del BL).
         b) No consideren que siguem adultes.
Qualsevol de les dues conclusions és implica que hi ha masclisme en aquesta decisió.

IV) Segons ells, el shōnen és d’aventures i el shōjo, de noies. Doncs no. El shōnen va dirigit a nois (concretament, a nens crescuts i nois adolescents amb l’afegitó que li he fet al seinen). Tant el shōnen com el shōjo poden ser d’aventures. Hi ha shōnens d’amor i hi ha shōjos de política, encara que alguns no ho vulguin acceptar.
V) En el català (i el castellà), tret que estiguis fent poesia, els adjectius van darrere del nom. Així que no hauria de ser “Shonen/Shojo/Seinen Manga”, sinó “Manga Shōnen/Shōjo/Seinen”, que aquí hi ha molt qui es riu dels que parlen amb paraules i gramàtica japonesa, però això és més del mateix.
VI) No hi ha coherència d’estil:
        a) “Manga de noies” Vs “manga per a adults”. (Això de “manga infantil” ho veig bé, ja que el terme
“infantil” és prou afortunat: fa referència a qualsevol gènere i fer-ho de manera més encertada mantenint l’estil no se macudeix res).
        b) “Shonen/Shojo/Seinen Manga” Vs “Kodomo ”.
VII) Als termes corresponents a “shōjo i “shōnen” de la llista els manca macró, que indica que l’O s’allarga.
VIII) L’expressió “fanzine manga” no em fa fila. Estaria millor l’expressió “fanzine d’estil i narració manga”. D’altra banda, l’expressió “millor manga d'autor espanyol” no em convenç, però és que efectivament s’hi inclou un manga (el/s d’en Ken Niimura, el qual és també japonès). Per tant, queda descartada una cosa així com “millor còmic d’estil i narració manga d’autor espanyol”. Preferiria, això sí, que en comptes de posar “autor espanyol”, es posés “autoria espanyola”. Llenguatge inclusiu i tal.
IX) Menció extraordinària: és fora de la llista, però em fa moltíssim mal als ulls veure “mangas” en català, quan tots els plurals de singulars acabats amb “a” es fan amb “es”.

Bé, passem a la teca: la llista al detall.

Abans de parlar del contingut de cada llista, anem a analitzar un parell de coses. Primer de tot, el català desapareix (tret del títol, “Votacions Populars”). Sembla que només pots votar en castellà a un sol web. No sigui que els curtcircuits petin si fan un sistema una mica més complex. Segon, l’ordre queda de la següent manera:
3) Millor Seinen Manga (manga per a adults)
4) Millor Kodomo (manga infantil)
5) Millor manga d’autor espanyol
1) Millor Shonen Manga (manga d’aventures)
7) Millor sèrie o pel·lícula d’anime emès
8) Millor DVD o Blu-ray d’anime
2) Millor Shojo Manga (manga per a noies)
9) Millor fanzine de o sobre manga
6) Millor autor viu de manga de qualsevol gènere i època

Sí, gent. El shōjo passa a ser l’última categoria de manga. El col·loquen fins i tot per sota de l’anime. En uns premis d’una convenció sobre còmic manga i en el si d’una entitat que es diu Ficòmic. Això té un nom molt clar. Sí, un cop més, masclisme. Mira que són pesadets amb voler desprestigiar tot allò que tingui una mica de feminitat. Després que si les dones no llegeixen còmic, que si les dones aquí, que si les dones allà.

Un darrer preàmbul: l’anàlisi no serà exhaustiva. El meu temps, com el de tots, és limitat i tinc millors coses a fer que no la feina que a Ficòmic no li ha vingut de gust fer. I és que mirar i consultar manga a manga són moltes hores de treball.

Per fi, entro a tot drap. Ja que Ficòmic margina el shōjo i el josei jo serà del que primer parlaré:

Shōjo: el primer error és incloure-hi el BL. Sí, cert. Històricament prové del shōjo i és una demografia femenina. I? No tenen el mateix públic, es publiquen en revistes diferents, van dirigits a franges d’edat diferents i, en definitiva, NO són el mateix. Que posin més premis. Total, no hi ha recompensa econòmica. El segon, incloure-hi el josei (en part). Ídem. És que és una barbaritat. És com si el shōnen absorbís el bara i el seinen, fent un paral·lelisme el més acurat possible. Shōnen Note no hauria d’estar aquí, sinó a seinen... però clar, la portada del primer volum té un nen bufó que fa de soprano envoltat de pètals de cirerer. S’han de deixar d’inventar les demografies segons vegin perillar llur fràgil testosterona! Orange, d’altra banda, està bé aquí, però estaria bé que l’any que ve la col·loquessin a seinen degut al canvi de revista que va experimentar.
Per acabar i tot i que no aniria aquí (no hi ha categoria de josei, què voleu), us faré aquí la llista de joseis que es troben dispersos entre els nominats: Plum (col·locat a kodomo!!) i Nieve en Verano, com a mínim. Això els deixa igualats amb els kodomos que quedarien (que a saber si ho són). I per a la propera edició ja hi ha més joseis (Kids on the Slope, Marmalade Boy Little i Cappuccino, com a mínim). Per a l’any vinent, hi ha d’haver categoria de josei i de BL!
Kodomo: Em rebenta que hagin posat un josei en aquesta categoria. Sé del cert que El Dulce Hogar de Chi (un seinen amb moltes coses en comú amb Plum) no estava entre els kodomos l’any passat. Per què Plum sí?
Shōnen: Pobre Aristocracia Campesina... com a mínim és el segon cop seguit que me li masculinitzen la demografia japonesa.
Seinen: Com a mínim hi ha 4 còmics que no són manga en aquesta llista: El Manga de los 4 Inmigrantes (és un dōjinshi dels anys 30, quan encara no existia el seinen), Los Guardianes del Louvre (un còmic encarregat per aquest museu), Casualmente (un altre còmic fet per un japonès però publicat originalment fora del Japó) i Usted (ídem). A més, hi posen Pies Descalzos quan és un shōnen. Sí, els shōnens poden narrar desgràcies i ser autobiogràfics. Finalment... “Utsubora 1 y 2”, per què? Imagino que se’ls haurà escapat, això de què sigui l’únic amb els números que se n’han publicat durant el període de publicació en què entra.
Millor manga d’autor espanyol: en podria dir diverses coses, però em centraré en “Corquetas y Empanadillas”. Tres errors en tres paraules. Pim, pam, pum! BINGO directe! Les línies són per als dèbils. A més, de retruc diré que no sé què li veuen a aquest còmic de manga, però en fi. Si més no té molt bona pinta.
Fanzines: potser algun no encaixi gaire aquí, però no seré jo qui tiri pedres contra els fanzines per un motiu com aquest.
Autor: aquí ja ni s’han molestat a fer una llista. És cert que és inviable, però no entenc per què la fan tan oberta si sempre surten premiats els convidats del Saló. L’únic motiu que se m’acut és que els fa mandra fer una llista amb tots els autors de tot el que s’ha publicat a Espanya en el termini que donen i aquesta és l’excusa perfecta per a no fer-la.
Les dues categories d’anime: en aquest tema vaig molt fluixa, així que no diré res.