Títol original: Asatte Dance (あさって Dance)
Autor: Naoki Yamamoto
Revistes: Big Comic Spirits
Editorial: Shogakukan
Anys: 1989-1990
Demografia japonesa: Seinen
Gèneres: Comèdia romàntica, misteri, pornografia, absurd, humor
Nombre
de volums: 7 (7 en una reedició amb portades diferents,
5 en edició bunko)
Edicions
fora del Japó: Estats Units (Dance till Tomorrow, emmirallada i amb les portades lleugerament
retocades) i França (Asatte Dance, una
edició de set volums que no respecta l’edició original i una reedició que
respecta les portades dels volums de la reedició japonesa de set volums, però n’amplia
la imatge i en millora el disseny).
Un cop més, em vaig
posar amb aquesta sèrie simplement per provar, sense conèixer-la de res. Bé, és
cert que n’havia vist imatges a dos llibres sobre manga, però no hi vaig caure
fins que em vaig topar amb les vinyetes en qüestió. Sembla ser que encara que
no és un dels mangues que figura entre els més recordats dels recordats sí que
té el seu raconet dins de la història del manga i que va arribar a ser estimat
per un públic prou gran. Això ho dedueixo perquè, a més de ser mínimament
coneguda a l’estranger, ha tingut dues pel·lícules d’imatge real, dues oves i com a mínim
tres edicions diferents al Japó (i dues a França!).
La història arrenca
amb en Suekichi, un universitari amb una forta vocació pel món del teatre i que,
en canvi, no veu que hi hagi gaires motius per a acabar la carrera. Això fins
al dia que s’assabenta que un parent llunyà li ha deixat una substanciosa
herència lligada a la condició que finalitzi la carrera, comenci a treballar i es
casi. En Suekichi, evidentment, vol els diners: el teatre és deficitari i amb
ells podria invertir-hi i fer que la companyia a la qual pertany es fes un lloc
en el mercat. D’altra banda, la paranoia de què un grup de voltors es reuneixi
al seu entorn no el deixarà en pau. Especialment, pel que fa a una noia, l’Aya,
al costat de la qual es lleva el dia següent de l’enterrament del testador.
Mite'l, que atrafegat. |
Es tracta d’un manga
una mica peculiar. Els dos personatges principals m’han cansat, però la resta
conforma un repertori prou interessant. Alguns d’ells representen una burla de
la realitat i uns altres se senten més propers. Però en general són tots molt
volubles.
Hi ha moments que
degut a la seva cruesa (entenent-la com la del dia a dia, en què la gent et
falla) semblen benbé trets de la vida d’algú. D’altres, són més aviat difícils
de creure i no encaixen amb la conducta humana. També hi ha una bona colla d’escenes
humorístiques i, com és propi de la gran majoria de comèdies romàntiques, té un
bon grapat d’estira i arronses emocionals.
D’altra banda, al
llarg de la història se succeeixen un munt d’esdeveniments que agafen per
sorpresa al lector, tant per a bé com per a mal. Això fa que el recorregut de l’obra
sigui difícilment deduïble i fins i tot fa una volta de campana a alguna
tòpics, però a la vegada li resta coherència interna en diverses ocasions. L’autor
no va saber equilibrar la balança, amb tant canvi de sentit inesperat.
Pel que fa a la
narració, aquesta resulta totalment fluïda i l’autor demostra que té prou
talent com per a desenvolupar dues, tres i, fins i tot, quatre escenes
diferents alhora sense que el lector es perdi.
El final deixa uns quants caps per a lligar i genera una sensació que l’obra no és tan rodona com ho hauria pogut ser.
El final deixa uns quants caps per a lligar i genera una sensació que l’obra no és tan rodona com ho hauria pogut ser.
El gran punt dèbil
de Ballem fins Demà Passat és el
masclisme que destil·la en diverses ocasions. Per contra, el seu punt fort és
el sexe. Les escenes sexuals són provocatives a la vegada que realistes. Tan de
bo hi haguessin hentais fàcils de trobar amb les proporcions que aplica aquest
autor, sense atributs exagerats. Alguna vegada potser es passa amb la grandària
dels caps, això sí. I hauria agraït més homes nus, però tenint en compte
que la revista on es va publicar el manga anava dirigida a un públic masculí
heterosexual imagino que ja demano massa...
El dibuix té
bastant personalitat. Es nota propi dels vuitanta/noranta, els fons estan molt
detallats i els personatges es poden distingir sense cap impediment.
En dir el propi
autor que li agrada Maison Ikkokku i
mencionar-lo per la boca d’un personatge com a mínim una vegada, veig
influències de l’obra de la Rumiko Takahashi en aquesta. La gran diferència? Doncs
que Ballem fins Demà Passat no m’ha
fet badallar (tant) i que no es talla amb el sexe. A més, s’enfonsa bastant més
en la misèria humana.
En Naoki Yamamoto, és
també autor d’un manga anomenat Blue
(i dic “un” perquè n’hi ha com a mínim dos més, un dels quals publicats per
aquí), que bàsicament tracta sobre sexe ocasional i llibertinatge. A més, pel que tinc entès va debutar com autor de hentai amb els pseudònims “Tō Moriyama” i “Mori Tōyama”.
La recomano? No ho
sabria dir. És una obra molt inconstant, amb molts altibaixos i sorpreses en el
guió que descolocaran a més d’un, tant en el bon com en el mal sentit de la paraula. La narració és molt
bona i les escenes de sexe solen estar prou bé. Per contra, les sortides
masclistes li fan baixar punts. I a més, li sobren la meitat dels volums.
Nota global: 6’5