Segons el meu parer,
hi ha tres menes de protagonistes: els patètics, els que compleixen amb el
paper i els carismàtics. Evidentment, pot haver-hi diferents gradacions entre
aquestes categories i els matisos dependran molt de la concepció de cadascú.
Mentre que de
protagonistes masculins carismàtics n’hi ha un bon grapat, resulta curiós i
trist a la vegada com de protagonistes femenines en el manga amb carisma n’hi
hagi tan poques. D’estúpides n’hi ha moltes. També se’n troben prous que estan
ben construïdes, no es fan pesadetes i et pots arribar a congraciar amb elles i
tot. Però aquelles amb un caràcter atractiu escassegen.
Així doncs, n’he
fet una recopilació de totes les que recordo:
Oscar François de Jarjayes
de La Rosa de Versalles (Versailles no Bara, de la Riyoko Ikeda): L’Oscar és una noia que ha sigut criada com si fos un noi perquè els seus progenitors
no han engendrat cap home i el pare vol un successor. Tot això, a la França del
segle XVIII. Malgrat haver sigut educada d’aquesta manera, ella es refereix a si
mateixa en femení i és plenament conscient que és una dona, com la seva mare i
a diferència del seu pare. En una societat com la d’aleshores (i de la qual
l’actual encara té fortes reminiscències), amb una diferència de gèneres tan
marcada, la seva situació li genera un fort conflicte interior. Què vol dir ser
un home? Què vol dir ser una dona? Es limita tot plegat a les diferències
físiques pròpies de cada sexe? Es basa en el teu lloc dins de la societat? En
com els altres et veuen? En la teva orientació sexual?
Com a curiositat,
val a dir que La Rosa de Versalles
estava pensada perquè la protagonista en fos la Maria Antonieta i, de fet, així
és en els primers capítols. La popularitat de l’Oscar entre el públic, però, va
fer que la segona li usurpés la tan preuada posició a la primera.
Què la fa carismàtica? L’Oscar
és forta de caràcter i se sap guanyar la seva autoritat. A més, és una persona
que es fa preguntes i que evoluciona una barbaritat. Llàstima que, per
exigències del públic, l’obra tirés cap a una banda que no m’acaba de fer massa
gràcia i que li resta punts al personatge.
Chun Hyang de La Nova Llegenda de Chun Hyang (Shin Shunkaden, de CLAMP): La Chun Hyang
viu amb la seva mare a un poble amb un governador que abusa del seu poder, tant
per a cobrar uns impostos exagerats com per a enllitar-se amb totes les dones de
què s’encapritxa, ja sigui valent-se de la seva riquesa o de la força. Com s’ho
faran per a tirar endavant?
Què la fa carismàtica? La Chun Hyang
és una mena de Goku en versió femenina, però amb la seva pròpia personalitat.
Comparteix amb el protagonista de Bola de Drac la força sobrehumana i la bondat. A més, té una
mica de caràcter i algunes debilitats que la fan molt humana. Malgrat tot, he de confessar que no
sé fins a quin punt s’ha guanyat aquest lloc per l’efecte nostàlgia.
Yotsuba de La Yotsuba i...! (Yotsuba to!, del Kiyohiko Azuma): La Yotsuba es trasllada a viure a un nou barri amb el seu pare, on coneixerà molta gent nova i procurarà viure al màxim cada dia.
Què la fa carismàtica? La seva
ingenuïtat i la seva particular manera de veure i entendre el món han encisat milers
de lectors de totes les edats. Per si no fos poc, la Yotsuba posseeix una gran
imaginació i és d’allò més creativa.
Actualització a 13 d'abril de 2015: afegeixo a la llista la Fade i l’Amira
Fade de Fanchon Fadette (Tomoko Naka): La Fade es vol casar amb la seva estimada Lulu, però al pare de la primera no li sembla gaire bona idea i és per això que l’envia a França, la seva terra natal, per a trencar la parella i intentar que la Fade s’enamori d’un noi. Allà, la jove coneixerà el món de la moda i intentarà deixar-hi la seva empremta com a dissenyadora.
Què la fa carismàtica? La seva vocació artística i la seva tossuderia. Implacable, però a la vegada amb els seus dubtes interns. A més, m’encanta que dugui a terme un munt de reivindicacions feministes, com ara la llibertat a l’hora d’escollir parella o de vestir lliurement i sense constrenyiments. Quanta pressió tenim encara a dia d'avui de dur talons, les dones! Ella ho té molt clar: són la mar d'incòmodes i no els vol.
Amira d’Històries de Núvies (Otoyomegatari, de la Kaoru Mori): L'Amira, de 20 anys, es veu conduïda a casar-se amb un nano de 13 anys en un matrimoni de conveniència (bàsicament, en l’època i el lloc en què se situa aquest manga era difícil escollir parella i tota una utopia si parlem de dones). L’obra és coral, però així i tot hi ha una part en què ella n’és la protagonista absoluta.
Què la fa carismàtica? S’adapta bé al que la vida li ofereix i es guanya el cor d’aquells qui l'envolten. Se sap espavilar i domina la caça de subsistència. Manté les promeses i la seva voluntat, sempre rere un somriure, és de ferro. Malgrat tot això, no perd la seva humanitat: com tothom, té febleses i pors.
Actualització
a 4 de febrer de 2016: Afegeixo a la llista la Suzu Asano i l’Ayako Fumoto
Suzu Asano de Diari d’una Ciutat Costanera (Umimachi
Diary, de l’Akimi Yoshida): La Suzu és una adolescent amb una família que
se surt dels estereotips. Degut a diverses circumstàncies, es muda amb les
seves germanes a Kamakura, una bella ciutat costanera.
Què la fa carismàtica? La Suzu és una noia que a causa del que li ha tocat
viure és més madura que les persones de la seva edat, però a la vegada se’ns
presenta com una adolescent i no com una persona adulta en un cos infantil. A
més, és una persona d’allò més noble, però no és ni de lluny perfecta. De tracte agradable, però ferma en les seves conviccions. I amb els seus dubtes interns, tot i que pugui semblar contradictori, la qual cosa no ho és pas, ans la fa més humana, en el bon sentit de la paraula.
Ayako Fumoto d’Ayako (Etsuko
Ikeda i Riyoko Ikeda): L’Ayako ha crescut en una família benestant com la
pubilla. En complir la nena dotze anys, els seus pares descobreixen que no és
llur filla de sang i decideixen que la volen morta. L’Ayako, però, no els
posarà les coses fàcils.
Què la fa carismàtica? M’autocito: “L’Ayako és una supervivent i farà el
que sigui per mantenir la seva posició, guiant-se pel seu intel·lecte i el seu
saber fer. Tindrà els seus moments debilitat, però els superarà i tirarà
endavant. (...) Sang freda i passió concentrats en una sola persona. Estil i
maquiavel·lisme. Perfídia. No es tracta de cap santa. És, al cap i a la fi, una
grandíssima antiheroïna.”
Bonus: mangues espanyols
Sí, ja sé que
“manga” en la nostra llengua fa referència al còmic publicat originalment al
Japó (ja siguin els autors japonesos o no). Tot i així, hi ha molts autors
occidentals fortament influïts per la seva narrativa i estil de dibuix (que sí,
que hi ha una barbaritat d’estils diferents i tal i n’hi ha que podrien passar
per còmic occidental, però ja ens entenem). Són còmics fets seguint l’estela de
la tendència japonesa i que encaixen molt millor al calaix de “manga” que en
els de “còmic europeu” o “còmic americà”. Hi ha obres que fins i tot que estan
fetes en sentit de lectura a la inversa al nostre (!) i amb les onomatopeies en
japonès (!!!!!).
Liselotte d’O.U.T (Inma R.): Revisió de la
caputxeta vermella en un món fantàstic.
Què la fa carismàtica? La
singularitat del seu personatge: es tracta d’algú completament fred però a la
vegada sense ni un sol cristall de maldat. Per a rematar la seva personalitat,
l’autora la va fer una narcisista acabada. Resulta congruent amb si mateixa i
amb la gent que l’envolta.
Polkadot de Spyglass (Alejandra M. Campos): En
aquest cas faig una mica de trampes, ja que la Polkadot és coprotagonista. No
puc dir gaire més d’aquest personatge per por a esbudellar la sèrie a què pertany.
Què la fa carismàtica? La seva
empenta i la seva cara dura. Sembla que res no la pugui aturar. I tot i així,
també amaga febleses. Malgrat que la història transcorre en un sol volum, es veu una clara evolució en aquest personatge.
Conclusió
Crec que parla molt
poc a favor del manga que entre tot el còmic japonès que he llegit només hagi
trobat tres protagonistes carismàtiques i que d’aquestes, una hagi sigut
educada com un home, una altra posseeixi una força sobrehumana i la darrera
sigui nena amb la identitat de gènere encara per definir. I més si partim de la
base que el món del manga està ple de protagonistes estúpides. Per sort, de
personatges principals i secundaris femenins amb carisma n’hi ha uns quants. Dedueixo que el percentatge d’aquests respecte a les protagonistes amb potència és
bastant superior degut a què molts autors tenen la tendència d’inspirar-se en
ells per a llurs protagonistes llevant tot allò que no els interessa mostrar i
afegint aspectes que els hauria agradat posseir. Això provoca que el/la
protagonista sigui un personatge que tendeixi cap al marysueisme.
En canvi, pel poc
còmic de forta influència manga que es
publica aquí, aquest gairebé iguala el còmic japonès en nombre de protagonistes
carismàtiques. A més, val a dir que no en consumeixo gaire, la qual cosa
redueix el nombre de possibilitats de trobar-me amb aquestes protagonistes de
personalitat tan atractiva. Cal posar de manifest que també m’he trobat
autèntics despropòsits, ja no només a nivell de la protagonista, sinó de l’obra
en general. Sempre em semblarà un misteri que determinades obres s’hagin pogut
publicar a nivell professional sense tenir un nivell mínim en cap aspecte.
És evident que no totes les històries poden ni han de tenir protagonistes carismàtics. Hi ha obres que funcionen perfectament amb un protagonista que compleix amb el seu paper i que veus que altrament no rutllarien. Els protagonistes estúpids, en canvi, sempre trobo que hi són de més.
Actualització a 13 d'abril de 2015, després d'afegir la Fade i l’Amira: El panorama continua sent desolador, però com a mínim he trobat dues protagonistes carismàtiques que no em generen els problemes de les primeres tres: han sigut educades com a dones, tenen consciència de llur gènere (potser la Fade no totalment) i són molts humanes, amb els límits que això comporta.
Actualització a 4 de febrer de 2016, després d'afegir la Suzu i l’Ayako: Ídem a l'anterior. Per tants mangues com llegeixo, la quantitat de protagonistes carismàtiques fot fredar.
És evident que no totes les històries poden ni han de tenir protagonistes carismàtics. Hi ha obres que funcionen perfectament amb un protagonista que compleix amb el seu paper i que veus que altrament no rutllarien. Els protagonistes estúpids, en canvi, sempre trobo que hi són de més.
Actualització a 13 d'abril de 2015, després d'afegir la Fade i l’Amira: El panorama continua sent desolador, però com a mínim he trobat dues protagonistes carismàtiques que no em generen els problemes de les primeres tres: han sigut educades com a dones, tenen consciència de llur gènere (potser la Fade no totalment) i són molts humanes, amb els límits que això comporta.
Actualització a 4 de febrer de 2016, després d'afegir la Suzu i l’Ayako: Ídem a l'anterior. Per tants mangues com llegeixo, la quantitat de protagonistes carismàtiques fot fredar.
Nota aclaratòria
Evidentment, la
llista es basa en el meu criteri i protagonistes que a mi no em semblin
carismàtiques a algú altre sí que li ho semblaran (imagino que aquí estarà la
Nausicaä, per exemple) i viceversa. A més, es redueix a les obres que he llegit
i, per tant, és perfectament ampliable.